پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

فضای لازم رویش اردک و مرغابی

۳۵۹ بازديد

اردک از حیواناتی به شمار می‌رود که عشق متعددی به آب داراست و اکثری گمان می کنند که معاش در کم آبی برای حیوان با لذت و رضایت یار وجود ندارد . البته می بایست دانست که برخلاف تصور، تجربه نشان داده‌می‌باشد که اردک خیلی زود به تغییر‌و تحول دور و اطراف و اوضاع و احوال مو جود عادت کرده وبه سادگی می‌تواند کمبود آب و دریاچه و امثال آن را با مراتع و علف زارهای سبز و خرم جبران نموده وحتی رویش به طریقه بسته را به گونه ای که در مویر بقیه طیور اهلی جریان داراست به سادگی و خیر تحمل کند .
ماشین جوجه کشی
در امر ساختمان رده ولانه مرغابی ها حالت و اصولی که برای مرغداری‌ها بایستی در لحاظ گرفته شود عیناً جهت آشیانه‌های مرغابی قابل انجام میباشد، منتهی بایستی در حیث داشت، زیرا مرغابی ها عادت دارا‌هستند تمام دوران شب و روز را در هوای آزاد معاش نمایند و دائماً در اکنون تکان و کار باشند لذا می بایست کارایی شود تا حد قابلیت محوطه‌های محصور و پهناور و بزرگی را در جلوی هر آشیانه برای مرغابی ها اختصاص اعطا کرد که حیوان‌ها بتوانند در مواقع لزوم از منزلت‌های خویش بیرون گردیده ودر آن نصیب به جست‌وخیز بپردازند.

یک نکته : مرغابی لغت عامیانه ای می باشد که به تمامی برندگانی مانند اردک ها و بغضآ غاز ها گفته می گردد و از لحاظ پرنده شناسی پرنده ای به اسم مرغابی نداریم. و البته تفاوت میان غاز و اردک از نگاه ظاهری غازها بزرگتر، گردن بلند خیس و افراشته خیس، مالامال هرج و مرج خیس میباشند و لی اردک ها کوچک جثه خیس، با گردن کوتاه خیس و نادر هیاهو خیس می باشند. از دید اخلاق تغذیه ای اردک ها در آب رمز و ته میشوند و از مواد غذایی درون آب تغذیه می‌نمایند. شما معمولا غازی رو نمیبینید (به جهت جثه بزرگتر) که مثل اردک در آب راز و ته بشه و برای تغذیه سرش رو در آب فرو کنه.

فضای لازم رویش اردک و مرغابی





در زمینه‌ی اردک ها زیرا همانند بلدرچین عا نیاز به محافظت در سبد یا این که به عبارتی تالار اول ندارند مستقیمآ به قفس ها منتقل می گردند و یا این که نهایتآ صرفا به مقطع یک هفته بر روی تور های فلزی بر روی کف یا این که به عبارتی بستر نگه داری می گردند و علت این قدمت این هست که به جهت صحیح بودن جوجه های یک روزه اردک و پرورش سریع آن‌ها جوجه اردک ها از لابه لای قفس بیرون نمیشوند و نکته دیگر این که زیرا میان انگشتانشان پرده ای گوشتی موجود است پای آن‌ها در لابه لای تور های فلزی گیر نمی نماید و یا از بستر پوشال با طول ۵ الی ۱۵ سانتی متر برای سنین متعدد مصرف شود و نکته قابل توجه این که از هرگونه رول یا این که کفی به نظر وضعیت مختص فیزیولوژیکی پرنده در بستر پرهیز گردد . به هر اکنون جوجه های اردک را از یک روزگی تا کشتار می قدرت داخل به عبارتی قفس ها نگه داری نمود.

پس بایستی فضای لازم جهت رشد اردک ها در قفس را بر مبنای حد اکثر وزن و اندازه در لحاظ گرفت که به ازای هر اردک بالغ به فضایی متساوی ۶-۵ اردک در هر متر مربع و یا این که به ازای هر اردک حدود ۲/۰ متر مربع و ۲۲۰ سانتی متر مربع برای جوجه اردکم هایی که با سن یک هفته ۲۹۰سانتی متر برای هر جوجه اردک تا سن سه هفته ای در وضعیت رویش نیاز داریم که میتوان قفسی را با بعدها یکصد سانتی متر در یکصد و سی سانتی متر را برای ۸ قطعه اردک بالغ و ۱۰ قطعه جوجه اردک کوچک خیس از بالغ پباده سازی کرد جهت آبخوری ۴/۰ سانتی متر و برای سنین فراتر بایستی ارتفاع و پهنا و عمق آبخوری را به نحوی در حیث داشت که اردک بتواند سرش را تماما باطن آن فرو پیروزی که شاید بتوان رقمی حدود ۷ سانتی متر را بتوان معرفی کرد و دانخوری ۳/۱-۵/۲ رسانتی متر اطراف را برای دو هفته اولیه معاش بسته به سیستم رشد که در طول و یا این که به عبارتی اولِ رشد خویش رشد دهنده بهتر از هز کسی متوجه آن میشود اختصاص اعطا کرد و برای سنین سه هفتگی به بعد از آن بایستی حدود ۹/۳ سانتی متر به ازای هر اردک در حیث گرفت اختصاص می‌دهیم البته ما در فارم ازمایشی در فضایی برابر ۶ اردک در هر متر مربع به نتایجی مناسب و برابر با فضای رویش برسیم اما زیرا حالت رویش در فارم هایی با انگیزه ساخت بسیار مختلف خیس هست نسبت به موقعیت فارم های آزمایشی ما به عبارتی محیط در فارم رشد را سفارش می کنیم.

به هر جهت این‌راه پرورشی به عارضه ها اثرات سوء عصبی و دیوانه که در ایجاد پرنده به غیر گله های تخم گذار آن و در سود مسائل اقتصادی آن یا این که بقیه نکات دیگر زیرا طعام و… به هیچ عنوان مگر در حالت استثنایی و کمبود دور و اطراف سفارش نمیشود.

فضای لازم رشد اردک با دقت به سن

از ۱-۵ روزگی ۱۴-۱۶ قطعه در متر مربع

از ۱۰-۶ روزگی ۱۲-۱۰ قطعه در متر مربع

از ۲۰ الی ۱۱ روزگی ۱۰ -۱۲ قطعه در متر مربع

از ۲۱ -۳۰ روزگی ۸-۱۰ قطعه در متر مربع

از ۳۱-۶۰ روزگی ۶-۸ قطعه درمتر مربع

پس از ۶۰ روزگی ۵-۷ قطعه در در متر مربع

نژاد های اردک:

نژاد های اردک در عالم بسیار متنوع و زیاد میباشند . اضافه نژاد های اهلی از نژاد های وحشی مبداء گرفته اند ولی انسانها با سلکسیون و گزینش صفتهای برتر همانند ترازو رویش و تعداد تخم به اهلی کردن اردک پرداخته می باشد .از انجا که انگیزه ما رویش اردک اهلی که از دید اقتصادی به صرفه بوده , هست از این رو به نژاد های اردک وحشی نمی پردازیم.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.