جمعه ۰۳ فروردین ۰۳

بافت دان وعملکرد مرغ گوشتی

۴۱۰ بازديد
چکیده:
انگیزه از تولک بردن،نگهداری عمده گله به علت صرفه جویی درهزینه رویش و هم تهیه و تنظیم تولید برای عرضه جوجه در بازه مطلوب می‌باشد .برنامه
تولک همینطور منجربه ارتقا کیفیت تخم مرغهای ساخت شده، ارتقاء ۳تا۵ گرمی وزن جوجه های سیکل دوم نسبت به سیکل اولیه ساخت خواهد شد .درکلیه روشهای تولک حتمی است ۳۰ تا ۳۱درصد از وزن تن مرغها کاسته شود،خوصا چربی های گوشه و کنار دسگاه تناسلی جهت ساخت مجدد از در میان برود .هرچه ارتفاع برهه زمانی کنار گذاشتن تولید واستراحت گله بیشترباشدعملکردآن درسیکل دوم بهتراست .شایسته ترین موقعیت تولک زمانی فیس میدهدکه۸هفته پس از استارت برنامه گرسنگی تولید گله به مرز۵درصد برسد .می بایست درنظرداشت که ارتقاء سن گله،عملکرد سیکل دوم را کاهش می‌دهد و لذامناسبترین برایتولک بردن گله حدود ۵۵هفتگی میباشد،ضمن اینکه تولک بردن گله بیش از ۶۵هفتگی سفارش نمی شود .

تولک
بردن مرغ تولک
بردن مرغ
مقدمه:
تولک بردن گله تخمگذار از ده سال ۱۹۳۰در امریکا متداول شد .تولک بردن مرغ گوشتی برای اولی بار در ده سال ۱۳۷۰ در فی مابین رشد دهندگان مرغ مادر ما اشاعه یافت که بعضا نتایج وعملکردهای متفاوتی برای سیکل دوم تولید در میان پرورش دهندگان در بر داشت .تولک بردن دارای منزایا ومنافع اقتصادی قابل توجهی می‌باشد .
در این مطلب سعی بر این بوده هست که برنامه تولک به طور اصولی موضوع نظارت قرارگیرد .آرزو انداریم که نتوانسته باشیم گوشهای ازنیاز علاقمندان به مطالعه این موضوع را براودهگردانیم .

اصول
لازم جهت تولک بردن گله: ۱-
کاهش وزن بدن: با کاهش وزن می توانایی چربی های مازاد تن را از در بین برد،که جدا بدون نقص تولیدرابه دنبال دارااست وباعث اماده شدن دستگاه ساخت مثلی برای ساخت دوباره می شود .به لحاظ می‌رسد که کاهش وزن یکی از عوامل اصلی در ارتقا ماندگاری (Livability)حیوان بوده وسبب مراقبت سالمی پرنده میشود .
مقدار کاهش وزن به عامل ها مختلفی بستگی دارااست که مهم ترین انها میزان هماهنگی گله می‌باشد .بایددرنظر داشت که چنانچه یکنواختی گله پایین باشد ،کاهش وزن بیشتری برای یک برنامه ی تولک موفق واجب می باشد .
طی ازمایشات گوناگون مطلوب ترین کاهش وزن ۲۷تا۳۱%گذارش گردیده می باشد .
بایستی دانست که حتی ۲۰%کاهش وزن هم توانمند به انقطاع بدون نقص تولید نیست .چنانچه ۲۵تا۳۰%ازوزن حیوان کاهش نیابد ،چربیهای فضا دستگاه تناس لی نیزاز میان نرفته ولذا قدد ترشح کننده ی کلسیم با قلیل کاری روبه رو بوده وتامین کلسیم جهت تولید پوسته طاقت فرسا تخم مرغ،به نیکی انجام نمی شود .
ازآنجایی که کاهش وزن در فصل فصل تابستان نسبت به فصل زمستان نماید بوده وبه آرامی صورت می گیرد،به زمان برهه زمانی بیشتری برای کاهش وزن نیاز می باشد .
به همین برهان چنین به نظر می برسد که گله های که در فصل‌تابستان تولک برده می شوند ویا دوران برهه زمانی بیشتری برای تولک رفتن صرف می کنند،درسیکل دوم تولید ،از کارایی بالاتری نسبت به گله های که در فصل فصل‌زمستان تولک برده شده اند(سریعتروزن خویش را از دست می دهند)برخوردارند .
کاهش ۳۱%وزن بدن ،از روش ارتقا ایجاد در سیکل دوم،کاهش تخم مرغهای غیر قابل جوجه کشی،افزایش وزن منحصربه‌فرد تخم مرغها و افزایش وزن پوسته تخم مرغها باعث افزایش عملکردگله در سیکل دوم می شود .
از طرف دیگربایستی درنظر داشت: که کاهش وزن متعددی مثلا تا مرز ۳۵%سبب ارتقاء تولک،افزایش مرغ های وازده و کاهش ساخت در سیکل دوم ایجاد می شود .
رویه
های متفاوت کاهش وزن: ۱-۱گرسنگی:
متداول ترین وساده ترین روش تولک بردن ،گرسنگی میباشد .
برسی های علمی نشان داده میباشد که:که طیوران وحشی در حالت پرریزی طبیعی ،برای زمان زمان متعددی از تناول کردن طعام امتناع می کنند .
در این راه تا کاهش ۳۱%از وزن تن ،هیچ غذایی به گله داده نمی شود .بازه برهه زمانی این گرسنگی برای گله های تخمگذار۱۰-۱۴روز و درگله های مامان به طور محسوس بیشتر بوده و معمولا ۱۸-۲۱روزمی باشد .این بازه زمانی بازه زمانی به عواملی چون تراکم گله ،دمای محیط،یکنواختی گله،نژاد و وزن بدن در بازه زمانی آغاز تولک بردن بستگی داراست .
در برخی مواقع برنامه جدا دان با برنامه قطع آب یار است،توصیه های علمی برآن است که جهت دوری از افزایش استرس جدا ،برنامه انقطاع آب خصوصا در فصول گرم سال انجام نگیرد .
در این راه درطی ۴-۵ روز ایجاد بطور کامل قطع می شود .
جهت جلو گیری از ایجاد تخم مرغ های لمبه وغیر قابل جوجه کشی وهمچنین وارد امدن اسیب کمتر به استخوان بندی مرغ ها بر ای شروع سیکل دوم بایستی در یک سری روز نخستین گرسنگی از منابع کلسیمی اسفاده می گردد .
بعضا مواقع جهت کاهش استرس گله وهمچنین کاهش مقدار تلفات احتمالی،گله در طی چندین تراز در معرض گرسنگی قرار میگیرد ودر فاصله بین این روند ،دان ویا دانه جو ویا گندم به مرغ داده می شود .
در این راه و روش میتوان بر طومار جدا اب را اجرا نمود .این
راه به خودی خود سبب ساز کاهش وزن در برهه زمانی زمان طولانیتر خواهد شد .
۲-۱
استعمال از فلز روی (ZN) روی از نحوه کاهش ویا قطع بدون نقص اشتها باعث کاهش مصرف غذا میگردد .از
طرف دیگر به برهان وجود آنتا گونیسم دربین روی وکلسیم ، منجر خنثی سازی تاثیرات کلسیم تخمدان می گردد .
روی بر صورت گیری cAmp (Cyclic Adenosibn Monophoophate )وتولید پروژسترون در سلول های تخمدان(Granulosa)تاثیر منفی دار د .
آزمایشات نشان داده میباشد که مقدار پرژسترون خون درمرغ هایی که ازجیره دربردارنده روی مصرف کرده بودند تحت تر ازحالت معمولی بوده میباشد .
روی نیز چنین با اثر کاهش خویش بر ساخت استروئدها و گنادوتروپین ها واین فعالیت خود سبب اتروفی فولیکولها می گردد .
منابع قابل به کار گیری حاوی روی عبارت اند از :اکسید روی ،استات روی وسولفات روی می باشد .
مصرف ppm 20000 روی به صورت اکسید،سبب انقطاع بدون نقص تولید ظرف ۵ روز می گردد .
استعمال از اکسید واستات روی به میزان ۱۰۰۰۰پی پی ام نیز سبب ساز انقطاع ایجاد در طی ۶ روز می شود .
چنانچه از هیچ منابع تامین کننده کلسیم در جیره استفاده نشود،استفاده از ۲۸۰۰پی پی ام روی در جیره هم سبب ساز پیدایش علائم مشابهی می شود .
پس
از مصرف روی ،تراکم ان در بافتهای قابل انعطاف مثل لوز المعده،کبد و کلیه به سرعت بالا می رود اما آنگاه از تعویض جیره ،مقدار روی به سرعت کاهش می یابد ،هر یک سری در بافت های طاقت فرسا مانند استخوان پس از تغییر تحول جیره کماکان مقادیری روی باقی می ماند یکسری نکته در ارتباط با مصرف روی:
به کارگیری از روی عصر برگشت به ایجاد راطولا نی خیس می نماید . شایسته ترین مبداء روی برای استفاده در برنامه تولک،اکسید روی می باشد .
لازم هست منابع مصرفی دربردارنده روی عاری از ترکیبات سرب باشند .

۲-
حداقل تولید استرس: تولک رفتن به خودی خود برای مرغ ایجاد استرس می کند .
بنابراین باید این برنامه بگونه ای اجرا شود که برای گله حداقل استرس را تولید کند . متداولترین خط مش که باقطع ایجاد نیز رابطه دارد،کاهش شدت ومدت نور و روشنایی می باشد .بایستی در نظر داشت که کاهش رفت وآمد های غیر واجب در تالار های رویش وقار بیشتری را برای گله ایجاد می نماید .گزارش های علمی حاکی از آن می باشد که مصرف ویتامینC درطیور(بخصوص در خروسها )باعث کاهش استرس وهمچنین افزایش ماندگاری مرغ در گله می شود .به نظر می برسد که استفاده ازآمینواسیدها به اندازه ppm 50سبب کاهش استرس می گردد .
درمواردی چشم گردیده هست که گله های مرغ درزمان تولک مبتلا خودخوری(کانیبالیسم)میشوند وبرخی مواقع تلفات قابل توجهی را به مرغدار زور می کند .
بااستفاده ازکاهش شدت نور،پاشیدن دانه جو در باطن تالار های رویش و استعمال از اشیای قرمز رنگ رنگ می بضاعت به مقدار قابل توجهی از خویش خوری گله کاست .بایددانست که وجوداسترس به خودی خویش هم می تواند منجر پیدایش بعضا بیماریهای عفونی وغیر عفونی گردد .

برنامه
های نوری مختلفی وجودداردکه در زیربه دونوع رایج آن اشاره خوا هیم کرد: ۱-۲-
راه و روش اول: استفاده از ۸ ساعت نوربه زمان ۲هفته گذشته از استارت برنامه تولک وادامه هم زمان آن در ارتفاع برنامه تولک،این کار خیر تنها منجر کاهش استرس می شود بلکه منجر به توقف زود هنگام ایجاد تخم مرغ وافزایش ایجاد آن درسیکل دوم تولید می گردد .
۲-۲-
شیوه دوم: دراین راه قبلی از برنامه تولک اندازه فروغ و روشنایی به برهه زمانی یک هفته تا ۲۴ ساعت افزایش می یابد و هم زمان با آغاز زمان ی گرسنگی مقدار آن را تا۱۰ساعت تقلیل می دهند .
بدلیل این‌که این بازه زمانی زیرحد آستانه تحریک هیپوفیز قراردارد بنابراین باعث تحریک تخمگذاری نمی گردد .
ودرعین هم اکنون به ادله افزایش تحریک پذیری(افزایش تحرک درپرنده)،موجب مصرف سریعتر ذخائرچربی بدن پرنده می شود .
چندین
نکته در رابطه با این روش:
این برنامه دوره گشوده گشت به ساخت راطولانی تر می نماید .همینطور باید افزود که این راه و روش مناسب سالن های باز می‌باشد که در آنها امکان کاهش نوروفروغ تا۸ ساعت وجود دارد .

علاوه بر تغییرمدت زمان نوربهتر میباشد شدت فروغ نیز تغییریابد(کاهش)،که این امر موجب کاهش استرس وهمچنین موجب دوری از کانیبالیسم می شود .

فورا پس از شروع مجدد دان،بایستی مقدار نوروروشنایی رابه ۱۶ ساعت وشدت روشنایی را به اندازه ارگانیک گشوده گردانید درغیراین صورت افزایش نور آهسته آرام ودرطی چندمرحله انجام بگیرد بهتراست .

۳-بازگشت
به تولید: کاهش بیش از ۳۱%از وزن موجب بروزلطماتی به گله می گردد .گزارش گردیده می باشد کاهش ۳۵%وزن باعث افزایش تلفات تولک وکاهش کارایی تولید درسیکل دوم تولید گردیده می‌باشد .
لذالازم است پس از۳۵%کاهش وزن،مجددامرغها تغذیه گردند .
بایدنظرداشت که این تراز بسیارحساس میباشد ونقش گزینش کننده در ارتفاع مدت استراحت گله را بر عهده داراست .
جهت باز گشت مجدد گله و بازگشت به مرحله دوم سیکل تولید ، دو شیوه مختلف وجود دارااست که در ذیل به آن ها اشاره شده است .
۱-۳–
بازگشت به تولید بلند مدت(دوره کنار گذاشتن ایجاد طولانی): چنانچه پس از نقطه پایان گرسنگی ، گله با غذایی تغذیه شود که صرفا نیاز های متابویکی بدن رااجابت کند وترمیم کنندضایعات باشد،همچنین ارتقاء میزان دان بصورت آرام آهسته انجام می شود،طول برهه زمانی استراحت گله طولانی خواهد شد .
آزمایشات مختلف نشان داده هست که ارتقاء زمان می‌باشد استراحت باعث بهبود کارایی در سیکل دوم ساخت می گردد .علاوه بر آن کیفیت تخم مرغ حاصله هم بهبود می یابد به حیث می برسد استراحت بخش اعظم مرغ ودستگاه تناسلی آن ، منجر بهبود تولیددر سیکل دوم می گردد .
۲-۳س-  ماشین جوجه کشی
باز گشت به ایجاد سریع(دوره کنار گذاشتن ایجاد کوتاه) چنانچه بخواهیم گله پس از کاهش وزن واجب سریعا به ساخت گشوده گردد،بهتر می باشد تغذیه گله رابا جیره مرغ های تخمگذار شروع کنیم .باافزایش میزان خوراک نیزمی توان(البته مقادیر کم)باعث شروع به تولید سریعتر شد .
به عبارت دیگر کمیت وکیفیت غذای مصرفی در ارتقاء ویا کاهش ارتفاع دوره استراحت نقش اصلی داراست .
دردوره تولک کوتاه،تولیدسریعا ابتدا خواهد شد،اما همت ساخت نسبت به خط مش قبل پائین تر خواهد بود .
در بازه استراحت گله وباز گشت به تولید،می توانایی از ۲ ویا ۳ جیره متعدد فایده جست پس بهتر می باشد در جیرههای قضیه به کار گیری اندازه اسید آمینه گوگرددار(جهت جایگذینی پرهای ریخته شده)وهمچنین درصد کلسیم مسئله اعتنا قرار گیرد .
درجیره های مسئله به کار گیری می بایست مقدار پروتئین نپخته ۱۵-۱۶%،میزان انرژی۲۵۰۰کیلو کالری و درصد اسیدآمینه گوگرددار۷/-۸/% باشد .
بهترین موقعیت تولک بردن زمانی حاصل می گردد که گله ۸ هفته پس از آغاز گرسنگی به حد ۵% تولید رسیده وکاهش وزن متحمل شده را جبران کنید .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.