پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

چه روش هایی برای جوجه کشی از تخم مرغ وجود دارد؟

۴۴۴ بازديد
چه
روش هایی برای جوجه کشی از تخم مرغ وجود دارد؟ همان طور که می دانید در وضعیت کلی دو رویکرد برای جوجه کشی مرغ و تخم انواع پرندگان وجود دارد، منش اول که رویکرد جوجه کشی طبیعی نامیده می شود به کار گیری از خود پرنده مامان برای جوجه کشی می باشد، این راه عمده برای افرادی کاربرد خواهد داشت که قصد شان از پرورش طیور کسب درآمد نمی باشد .
رویکرد دوم که به کارگیری از دستگاه جوجه کشی می باشد به مراد کسب درآمد از رویش پرندگان استعمال می شود و امروزه در هر شهر و روستایی می توان نمونه هایی از دستگاه های جوجه کشی را یافت . در این نوشته نیز منظور کلیدی ما از جوجه کشی مرغ استعمال از انواع دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی می باشد، چون در جوجه کشی ارگانیک (استفاده از پرنده مادر) انسان هیچ دخالتی در پروسه جوجه کشی نخواهد داشت . اما در استعمال از دستگاه جوجه کشی انسان تمامی شرایط دمایی و رطوبتی و چرخش را تهیه نموده و بر سطح به سطح جوجه کشی دخالت و بررسی دارد .
در شیوه جوجه کشی طبیعی مرغ مامان زمانی بر روی تخم ها خواهد خوابید که تعداد تخم ها به 10 الی 12 عدد رسیده باشد و به محض خوابیدن مرغ بر روی تخم ها، تخم گذاری او متوقف خواهد شد . البته در راه و روش به کار گیری از دستگاه جوجه کشی، شما هر روز می توانید تخم های نو را به مراد جوجه کشی باطن دستگاه قرار دهید و با اعتنا به این‌که مرغ های مامان نیز تخمی در لانه ندارند (چون شما آن‌ها را توده آوری می کنید) براین اساس تا نقطه پایان فصل تخم گذاری همچنان به ساخت تخم نطفه دار خواهند پرداخت .

ماشین جوجه کشی

برای
جوجه کشی از مرغ چه ملزوماتی اضطراری است؟ جوجه
کشی از مرغ چه لازم است لازمات
جوجه کشی الف – تخم نطفه دار با کیفیت ؛ شرط حتمی و مهم برای استارت هر فرآیند جوجه کشی تهیه و تنظیم تخم های نطفه دار تندرست و با کیفیت بالا میباشد، وضعیت یک تخم نطفه دار تندرست و با کیفیت در ادامه توضیح داده خواهد شد .
ب- تهیه و تنظیم یک دستگاه جوجه کشی مناسب و هوشمند ؛ چون همگی مراحل جوجه کشی بر عهده دستگاه جوجه کشی خواهد بود، بدین ترتیب لازم هست تا دستگاهی تهیه فرمایید که همگی فرآیند جوجه کشی را به فیس خودکار انجام داده و دخالت استفاده کننده در روند جوجه کشی را به دست کم برساند .
ج- حالت مطلوب مراقبت جوجه ها ؛ پس از اینکه جوجه ها از تخم خارج آمدند بایستی آن ها را به محلی با دما و رطوبت مطلوب جوجه ها منتقل کنید، وجود چراغ مادر مصنوعی، بستر نرم، دانخوری و آبخوری از الزامات واجب برای محافظت جوجه های یک روزه می باشد .
د- تغذیه مطلوب جوجه ها ؛ جوجه ها با غذای مخصوصی به نام استارتر تغذیه می شوند همچنین دادن مولتی ویتامین ها و واکسن های مایع در خودداری از بسیاری از بیماری ها اثر گذار خواهد بود .


برای
تهیه و تنظیم تخم های نطفه دار چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ در شرای از گذشته هیچ مرغ و خروسی نداشتید براین اساس برای تهیه تخم های نطفه دار بایستی به سایر رشد دهنده ها مراجعه کنید، ولی در صورتیکه خودتان صاحب مرغ و خروس می باشید بایستی تعداد خروس به مرغ ها را رعایت کنید تا تخم هایی با کیفیت و با درصد هچ بالا ایجاد کنند، معمولا به ازایی هر 7 مرغ یک خروس در نظر میگیرند .
البته برای خرید تخم های نطفه دار می بایست نکات مهمی را مد نظر قرار دهید که در ادامه قصد معرفی مهم ترین آن ها را داریم :
الف – حتما به محل پرورش مرغ و خروس ها بروید تا از وجود خروس در محل رویش مطمئن شوید چون ساخت تخم های نطفه دار صرفا به وجود خروس ها بستگی خواهد داشت .
به همین دلیل می‌باشد که بارها تاکید نموده ایم از خرید تخم های نطفه دار به فیس اینترنتی و یا غیر حضوری دوری نمایید زیرا بعضی از فروشندگان متقلب مبادرت به فروش تخمهای بدون نطفه می کنند و زمانی خریدار از فروشنده شاکی می شود در پاسخ میگویند که تخم ها دیر به دست شما رسیده و نطفه های باطن تخم از میان رفته اند و این تقصیر باربری میباشد که تخم ها را دیر به دست شما رسانده است!!! ب – زمان حفظ تخم ها دوچندان کلیدی است، هرچه تخم ها بازه طولانی تری نگهداری شوند احتمال جوجه شدن آن ها کمتر خواهد شد، بنابراین هنگامی که برای خرید تخم های نطفه دار به رویش دهنده مراجعه می نمایید به طبع تعداد تخم های خریداری شده را با تعداد مرغ های جان دار مقایسه کنید، چون اگر تعداد تخم ها خیلی بخش اعظم از تعداد مرغ های جان دار در مزرعه باشند این بدین معناست که او تخم ها را از چند روز پیش نگه داشته و تخم ها جدید نخواهند بود، پس بی کیفیت می باشند .
ج – از خرید تخم های کنار گذاشتن خورده و یا شکسته، تخم ای دایره ای شکل، دو زرده، تخم های خیلی کوچک و یا خیلی بزرگ، تخم های کثیف به خون، کثیف به فضولات و هر تخم مشکوک دیگری بپرهیزید . پوسته تخم مرغ بایستی به طور کامل محکم باشد، از خرید تخم هایی با پوسته قابل انعطاف بپرهیزید زیرا تبدیل به جوجه نخواهند شد .
د – درصورتی که یه خرده در تازه بودن تخم ها تردید دارید می توانید با قرار دادن یک‌سری تخم داخل ظرف آب آن‌ها را آزمایش نمایید، تخم هایی که جدید باشند بر روی آب باقی خواهند ماند زیرا چگالی کمتری دارند و تخم های کهنه هم به تحت آب خواهند رفت . از فروشنده بخواهید تا این آزمایش را بر روی یک سری تا از تخم ها انجام دهد، اگر فروشنده به هر نحوی از این فعالیت سر باز زد بدانید که فروشنده قصد فروش تخم های بی کیفیت را داراست .
ه – هنگام خرید تخم های نطفه دار به موقعیت مرغ ها و خروس ها نیز نگاه فرمائید درصورتی که آن ها به طور کامل تندرست و سرحال بودند و از جثه بزرگی نیز برخوردار بودند پس به احتمال دوچندان رشد دهنده خیلی به تغذیه و تندرست آن‌ها اعتنا دارد، بنابراین کیفیت تخم ها نیز بالا خواهد بود البته اگر مرغ ها و خروس ها دارنده پر های ژولیده، آلوده بودند و جثه کوچکی هم داشتند به احتمال مضاعف از لحاظ تغذیه و رسیدگی رشد دهنده در شرایط خوبی قرار ندارند .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.