چهارشنبه ۰۸ فروردین ۰۳

انواع ساختمان های مرغداری

۴۲۸ بازديد
در گذشته هر مرغدار بنا به وسلیقه و ابداع خود و با کمک یک بنای معمولی و تعدادی خدمتکار ساختمانی لانه برای نگهداری مرغ های خویش تنظیم می مشاهده کرد ولی امروزه بر اثر ترقی دوچندان پرسرعت مرغداری راه های خاصی در ساختمان آشیانه رایج گشته می‌باشد که توجه به آن برای هر مرغدار خیر صرفا سبب ساز استفاده بخش اعظم می گردد ، بلکه حتمی و کلیدی میباشد .
در
زمینه چگونگی ساختمانهای مرغداری ۶ دلیل اصلی در نظر گرفته می شود که عبارتست از: ۱)
مدت به کارگیری از لانه : ساختمان مرغداری را نباید برای به کارگیری طولانی در لحاظ گرفت بلکه باید طوری ساخت که حداکثر پس از ۱۵-۱۰ سال بتوان تغییراتی همپا با ترقی های روزمره در کارها ساختمانی در آن به کار آورد . در هلند معتقدند که خوب تر میباشد آشیانه را برای مدتی در حدود آبادی ال تولید تا پس از این مدت بدون این‌که ضرر و زیان متعددی به مرغدار وارد آید بتوان ان را خراب کرد و با مصالح باقیمانده لانه نو طبق اصول و قواعد روز بنا نمود .
به طور کلی لانه ها را به دو نوع دائمی و موقت تقسیم می نمایند لانه های موقت اکثر اوقات ارزان بها هست و طوری بنا گردیده که می بضاعت آن را زود پیاده کرد و از جائی به جای دیگر منتقل نمود .
معمولا اینگونه لانه ها کوچک می باشد و بیشتر در نقاط روستائی مرسوم می باشد . در این نقاط اکثر وقت ها کشاورزان تعداد مختصری مرغ نگاه می دارا هستند و احتیاج به ساختن لانه های بزرگ و گران بها ندارد .
مصالح قضیه به کارگیری در این لانه ها اکثر زمان ها از مواد ارزان ارزش مثل چوب یا این که حلبی موج دار تشکیل گردیده است .
در برخی از مزارع آمریکا در پایین این لانه ها چرخهای آهنی یا چوبی قرار می دهند و آن را با تراکتور به آسانی از یک نقطه به نقطه دیگر و حتی از یک مزرعه به مزرعه دیگر منتقل می نمایند .
در این گونه مزارع لانه های موقتی را در فصل فصل بهار در محوطه سبز قرار می دهند و در فصل‌زمستان آن‌ها را به محل های آفتاب گیر و در تابستان به محل سایه دار منتقل می کنند . در ایران هم برخی از مرغداران که تعداد یه خرده مرغ دارا هستند از این آشیانه های موقتا به کار گیری می کنند .
اکثر وقت ها این لانه ها از چوب و گاهی زمان ها از حلبی تشکیل می شود . در هر هم اکنون باید تمام اصول بهداشتی مانند حرارت و تهویه و روشنایی را در ساختمان این آشیانه ها مراعات کرد .
لانه های همیشگی اغلب از مواد و مصالح ساختمانی تشکیل می شود ، براین اساس غیر قابل انتقال می باشد معمولاً اینگونه ساختمانها از آجر یا سیمان و تیر آهن و بتون به چهره سوله ساخته می شود اما به عبارتی طور که پیش از این گفته شد این جور ساختمان ها را باید طوری ساخت که اولاً بتوان به مرور تغییرات لازم را در آن اعطا کرد و با نهایی تحولات ساختمانی آن‌ها را هماهنگ کرد و ثانیاً قابل گسترش و توسعه و گسترش باشد و ثالثاً طوری ساخته شود که در حالتی که پس از مدتی برهان از مرغداری منصرف شد بتوان آن را به مصارف دیگر اختصاص اعطا کرد .
در مورد ساختمانهای مستمر چون نیازمند صرف هزینه های و هزینه زیادی می‌باشد بایستی توجه و دقت زیادی مبذول گردد و از کارشناسان و متخصص ها ذی‌ربط کمک گرفته شود تا از نظر اقتصادی و بهداشتی سوای نقص باشد . امروزه در کشور ایران معمولاً از آشیانه های سوله استاندارد استعمال می کنند . لانه های موقتی را ممکن است در هنگام شروع کار به مرغدار پیشنهاد نمود تا پس از پیروزی و کسب تجربه اقدام با ساختمان آشیانه های مستمر نماید .

اندازه ساختمان : اندازه لانه بسته به شرائط مرغداری و وسعت تشکیلات و تعداد مرغ نگاهداری گردیده متفاوت است .
به طور کلی ، مقدار های جایگاه، باید طوری باشد که فضای کافی برای تمام مرغها و جوجه هایی که نگاهداری می شوند تهیه و تنظیم گردد و در ضمن قابل توسعه و گسترش برای آتی باشد .
مقدار هائی که برای منزلت طیور گزینش می شود بسته به وسعت مرغداری و بنیه مالی و سلیقه مرغدار در هر کشوری گوناگون می‌باشد . در ایالات متحده عمده مرغداران علاقمند به ساختمانهای بلندمرتبه مستمر می‌باشند که بتوان تعداد متعددی مرغ را در تحت یک سقف نگاه داشت این ساختمانها برای ایالات متحده از لحاظ درآمد بیشتر موضوع توجه میباشد . چون در این مملکت مزد کارگر گران میباشد و تهیه و تنظیم این ساختمانهای همیشگی و گرانقدر سبب ساز صرفه جوئی بیشتر از عمل می گردد .
از طرفی برای آب و هوای اختصاصی ایالات متحده هم مطلوب می باشد در برخی از کشورهای دیگر مانند انگلستان و هلند به ساختمانهای کوچکتر دقت دارا‌هستند و حتی گهگاه ساختمانهای کوچک و متحرک سازه می کنند . در آب و هوای گرم مانند ایران ساختمان آشیانه های گران قدر توصیه نمی شود زیرا خنک کردن و تهویه آنها در فصل تابستان ایراد می باشد . ماشین جوجه کشی
به
طور کلی ساختمانهای مرغداری در یکی از سه جور زیر طبقه بندی می شوند : الف) لانه های کوچک و انفرادی – معمولا این نوع ساختمانها در مزارع کوچک مرغداری و روستاها زمینه فعالیت قرار می گیرد . این ساختمانها از یک سری آشیانه منقطع و منفرد ساخته شده می باشد و صرفا برای نگاهداری تعداد مقداری پرنده بکار می رود . در روستاها ممکن میباشد صرفا یک عدد از لانه ها و در مزارع کوچک مرغداری تعدادی از آنها موضوع استعمال قرار گیرد . این لانه ها مجزا از نیز به مسافت ناچیز یا زیاد قرار می گیرند .
سازمان این لانه ها از حیث در اختیار گرفتن بیماری آسان هست و به سهولت می توان بیماری را در یک آشیانه محدود و ریشه کن کرد اما از نظر کار و کارگر همچنین از حیث اینکه احتیاج به اندازه بیشتری زمین دارد در شرائط صنعتی مقرون به صرفه نیست و فقط در شرائط روستائی پیشنهاد می شود .
ب) لانه های ردیفی – این دسته ساختمانها در بنگاهها و مزارع مرغداری تجاری بکار می رود . اغلب ساختمانهای والا و طویلی می‌باشند که معمولاً از داخل به یکسری مرغدان تقسیم شده اند . مرغدانها کاملاً شبیه به نیز میباشند و در حقیقت این گونه ساختمانها شبیه به ساختمانها قبل میباشند اما در کنار نیز واقع شده اند . انواع مختلف از این ساختمانها وجود دارد و در بعضا از اینها ممکن است مرغدان ها صرفا در یک سطر و در بعضا دیگر در یکسری ردیف قرار گرفته باشد و بعضی از اینها دارنده راهرو و بعضی فاقد راهرو می باشند برخی ها از ۲-۳ مرغدان و بعضی دیگر از بیش از ۲۰ مرغدان تشکیل شدهاند اغلب در ساختمانهای بلندمرتبه انبار خوراک و وسائل در کنار لانه قرار گرفته هست . این انبارها ممکن است در وسط آشیانه و یا این که در کنار آشیانه ها ساخته شده باشد .
در این گونه ساختمانها از لحاظ فعالیت و کارگر صرفه جوئی زیادی می شود و از لحاظ هزینه به طور میانگین ارزان خیس از دسته پیشین تمام می شود ولی از حیث بهداشتی و کنترل بیماری عمل مشکلتر میباشد زیرا بیماری به سرعت در در بین گله ترویج می یابد . از این رو برای در اختیار گرفتن بیماری اکثر اوقات لانه ها را به تعدادی مرغدان کوچک با دیواره های سیمی و چه بسا آجری تقسیم می کنند . در تمام بنگاههای بلندمرتبه مرغداری و ایستگاههای تحقیقاتی از این دسته آشیانه ها استفاده می شود .
ج) لانه های تعدادی طبقه ای- این دسته ساختمانها از ۲ طبقه یا این که اکثر ساخته می شود . معمولاً این نوع از آشیانه ها اکثر در مؤسسات مرغداری تجارتی و والا به خصوص در دور و اطراف شهرها که تنظیم زمین ایراد و بها آن گران می‌باشد مورد دقت قرار می گیرد چون این ساختمانها اولاً احتیاج به زمین کمتری دارا هستند و ثالثاً از لحاظ سقفها و کفها تا میزان ای صرفه جوئی می شود .
اگر
برای غذا دادن و آب دادن از وسائل خودکار استعمال شود از نظر فعالیت نیر صرفه جوئی متعددی می شود و در آمریکا و روسیه این نوع آشیانه ساختمانها اخیراً همگانی گردیده است اکثر زمان ها در چنین ساختمانهایی برای نگاهداری مرغها به طریقه قفس استفاده می شود عیوبی که متوجه اینگونه لانه هاست اولاً گران بودن آنست زیرا ساختن چنین لانه هائی احتیاج به مصالح و نقشه ساختمانی مفصل تری دارا هستند که هزینه آن از عهده مرغداران عادی خارج است .
از طرف دیگر این ساختمانها در نقاط گرمسیر مانند کشور‌ایران در تابستانهای گرم می شود و خنک کردن آن ها نقص‌ بوده و برای این منظور احتیاج به دستگاههای مکانیکی می باشد .
از این رو این ساختمانها را در نقاطی باید تولید که مانند روسیه فصل‌زمستان فراوان سرد و فصل‌تابستان های معتدل دارااست . ثالثا برای حمل مواد غذایی به طبقات بالا و هم جمع آوری تخم مرغ و غیره احتیاج به عمل بخش اعظم دارد مگر اینکه آسانسورهای منحصر به فرد و دستگاههای خوراک دهنده خودکار به کارگیری شود و تخم مرغ را هم با دستگاههای قلم عده آوری نمود .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.